Den som vill starta en städfirma i Göteborg kan få en hel del hjälp, stöd och råd från kommunen. Ett program som staden har satt in heter Företagslotsen, och hjälper företagare att ha kontakt med kommunen och andra myndigheter.
Varför Företagslotsen?
Som nybliven entreprenör kan det vara svårt att veta vem man ska kontakta, vilka tillstånd man ska söka och vilka nummer man ska ringa. Det är här som Företagslotsen kommer in. Tar du hjälp av programmet kan uppstartningstiden bli kortare. Dessutom kan du lättare säkerställa att den administrativa delen av uppstartningsfasen utförs korrekt, vilket bäddar för att bolaget får en solid grund att stå på. Med grundligt utfört arbete i uppstartsfasen minskar du risken för onödiga problem lite senare, när bolaget väl är igång.
Städfirma i Göteborg – behöver man verkligen lotsas?
Att starta en städfirma i Göteborg ska vara enkelt. Kommunen satsar på att det ska vara enkelt att starta och driva ett bolag i staden, oavsett vilken verksamhet och bransch det handlar om.
Generellt är ett städbolag kanske en verksamhet som relativt sett är ”enkel” att starta. Det finns redan många sådana bolag i regionen och det är nog sällan det handlar om komplexa ärenden. Samtidigt kan även ett ”vanligt” bolag vara komplext att starta för en nybliven entreprenör, och där kan det vara bra att ta hjälp av en lots.
Tillstånd, regler och bestämmelser som lotsarna kan hjälpa till med
Den som ska starta en städfirma, i Göteborg eller någon annanstans, behöver normalt inga särskilda tillstånd. Däremot kommer du ha kontakt med myndigheter. Följande områden kan vara lite kluriga för en nybliven städentreprenör att hantera och kanske bra att få hjälp och stöd med:
- RUT-avdrag
- Yrkestrafiktillstånd om du vill erbjuda flytthjälp som tilläggstjänst
- F-skatt
- Information om skatt, hur mycket som går till kommunen och staten t.ex.
- Information om offentliga upphandlingar.
Företagslotsarna
I skrivande stund finns två aktiva företagslotsar som kan hjälpa dig med din städfirma i Göteborg. De båda är anställda för sin goda kunskap inom näringslivsutveckling och sin generella kunskap om ärenden som har med kommun och företagare att göra.
Den ena har affärsutveckling, tillstånd och kontakter inom staden sin arbetsområden. Den andra lotsen har samma arbetsområden, förutom att affärsutveckling byts ut mot ”Företagsklimat”.